Критерії оцінювання

Географія. Критерії оцінювання навчальних досягнень
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ГЕОГРАФІЇ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
Оцінюючи навчальні досягнення учнів з географії, необхідно враховувати:
- правильність і науковість викладення матеріалу, повноту розкриття понять і закономірностей, точність уживання географічної та картографічної термінології;
- ступінь самостійності відповіді;
- логічність, доказовість у викладенні матеріалу;
- ступінь сформованості інтелектуальних, загальноосвітніх, специфічних умінь (робота з картографічними, статистичними та іншими додатковими матеріалами).
Рівні навчальних досягнень
Бали
Критерії навчальних досягнень учнів

I. Початковий
1
Учень (учениця) розрізняє окремі географічні явища чи об'єкти (гори і рівнини, суша і океан, село і місто, галузь і т. д.) та з допомогою вчителя знаходить їх на карті
2
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює окремі факти на елементарному рівні, розрізняє один або кілька запропонованих географічних об'єктів і з допомогою вчителя намагається знайти їх на карті
3
Учень (учениця) дає нечіткі характеристики географічних об'єктів; за допомогою вчителя знаходить їх на карті, може самостійно розрізнити окремі географічні поняття

II. Середній
4
Учень (учениця) частково відтворює текст підручника, дає нечітке визначення основних понять і термінів за допомогою вчителя. Називає відповідно до теми конкретного уроку компоненти географічної оболонки та складові господарства; повторює за зразком практичну роботу; під час відповіді намагається користуватись географічною картою
5
Учень (учениця) відтворює частину навчального матеріалу без розкриття причинно-наслідкових зв'язків, описує географічні об'єкти чи явища за типовим планом. Намагається робити висновки без підтвердження їх прикладами; частково володіє обов'язковою географічною номенклатурою
6
Учень (учениця) самостійно дає більшість визначень, передбачених темою уроку, відтворює значну частину вивченого матеріалу у відповідності з його викладом у підручнику. На середньому рівні володіє географічною номенклатурою та картою

III. Достатній
7
Учень (учениця) має достатні географічні знання й застосовує їх для вирішення стандартних ситуацій. Має цілісне уявлення про природні та суспільні явища, уміє вести спостереження за навколишнім середовищем; достатньо володіє картографічним матеріалом
8
Учень (учениця) засвоїв основні уявлення, поняття й категорії географічної науки про Землю та господарську діяльність людини. Застосовує здобуті знання на практиці, використовуючи прийоми аналізу статистичних даних про господарство і населення, показує їх зміну в часі. Уміє наводити приклади взаємодії людини і природи; знає обов'язкову географічну номенклатуру
9
Учень (учениця) на достатньому рівні володіє навчальним матеріалом, може застосовувати його для виконання практичних робіт; має чіткі уявлення про компоненти природи та просторову організацію господарства; пояснює причинно-наслідкові зв'язки у природі й господарстві; майже безпомилково працює з картографічним матеріалом

IV. Високий
10
Учень (учениця) усвідомлює сучасну географічну картину світу, здійснює оцінку певних процесів та явищ, передбачених навчальною програмою; пояснює прикладне значення географічних знань, дає розгорнуту відповідь, відбирає необхідні знання; вільно застосовує більшість географічних понять і може їх класифікувати; добре володіє картографічним матеріалом
11
Учень (учениця) має глибокі знання про об'єкт вивчення, застосовує наукову термінологію, аргументує свої твердження й висновки, уміє працювати з рекомендованими вчителем джерелами географічної інформації; на високому рівні аналізує та використовує картографічну інформацію
12
Учень (учениця) володіє ґрунтовними географічними знаннями в межах вимог навчальної програми, висловлює та аргументує власне ставлення до різних поглядів на об'єкт вивчення; самостійно аналізує природні та суспільні явища, робить відповідні висновки й узагальнення; здатний розв'язувати проблемні завдання; вільно володіє картографічною інформацією та творчо її використовує

Знаннєвий компонент:
називає суттєві ознаки понять  «океан», «море», «затока», «протока», «острів»,  «океанічна течія», «річка», «озеро», «болото», «льодовик», «багаторічна мерзлота», «підземні води»;
наводить приклади морів, заток, проток, островів, річок, озер, штучних водойм;
пояснює причини і наслідки рухів води в Світовому океані, особливості живлення і режиму вод суходолу;
знає і розуміє негативні наслідки паводків, повеней і цунамі.
Діяльнісний компонент:
визначає особливості розподілу води між Світовим океаном і водами суходолу за відповідною діаграмою, глибини океанів і морів за шкалою глибин, залежність напрямку і характеру течії річок від рельєфу, видів живлення та режиму вод суходолу від клімату;
розрізняє способи зображення вод суходолу на плані та карті, озера за походженням їхніх улоговин і стоком, типи боліт, покривні та гірські льодовики, штучні водойми, типи підземних вод;
позначає на контурній карті назви:
морів:Чорне, Середземне, Червоне, Балтійське, Баренцове;
проток: Гібралтарська, Магелланова, Дрейка, Берінгова;
заток:Біскайська, Бенгальська, Мексиканська, Гвінейська;
островів:Велика Британія, Гренландія, Мадагаскар, Нова Гвінея;
півостровів:Скандинавський, Кримський, Аравійський, Індостан, Сомалі, Лабрадор;
западини:Маріанська;
річок: Дніпро, Дунай, Янцзи, Ніл, Амазонка, Міссісіпі;
озер:Каспійське, Великі озера, Байкал, Вікторія.
Ціннісний компонент:
оцінює роль води для життєдіяльності людини та використання мінеральних і термальних вод у господарській діяльності, вплив людини на різні частини гідросфери;
робить висновки про вплив якості питної води на здоров’я людини
























Географія 6   Тема  Гідросфера


Географія  7 клас  Тем.  Євразія

Знаннєвий  компонент:
знає  дослідників  материка, особливості  тектонічної  будови, основні  форми  рельєфу, географічне  розміщення  типів  клімату, внутрішніх  вод, природних  зон  на  материку.
Діяльнісний компонент:
характеризує географічне положення материка;
пояснює закономірності форм рельєфу, клімату, річок та озер, типів ґрунтів, типових рослин і тварин, природних  зон  материка;
аналізує особливості розміщення корисних  копалин  на  території материка та їх вплив на господарську  діяльність людини;
знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:
моря: Північне, Балтійське, Середземне, Чорне, Азовське, Баренцове, Східносибірське, Жовте, Японське, Берингове, Південнокитайське, Аравійське
затоки: Біскайська, Бенгальська, Перська;
протоки: Босфор, Ла-Манш,
острови: Велика Британія, Ірландія, Нова Земля, Сахалін, Японські, Великі Зондські (Калімантан, Суматра, Ява), Філіппінські, Шрі Ланка, Тайвань;
півострови: Балканський, Апеннінський,  Піренейський, Скандинавський, Таймир, Чукотський, Камчатка, Корея, Індокитай, Малакка, Індостан, Аравійський, мала Азія 
рівнини: Східноєвропейська, Західносибірська, Велика Китайська, Прикаспійська, Середньодунайська,  Індо-Гангська, Месопотамська низовини, плоскогір’я Декан, Середньосибірське, Казахський дрібнособковик;
гори: Піренеї, Альпи, Апенніни, Карпати, Скандинавські, Уральські, Кавказ, Тянь-Шань, Гімалаї (г. Джомолунгма);
нагір’я: Тибет, Іранське;
вулкани: Гекла, Везувій, Ключевська Сопка, Фудзіяма;
пустелі: Каракуми, Гобі, Руб-ель-Халі;
річки: Рейн, Дунай, Дніпро, Волга, Об, Єнісей, Лена, Амур, Хуанхе, Янцзи, Меконг, Ганг, Інд, Євфрат, Тигр;
озера: Каспійське, Женевське,  Світязь, Ладозьке, Байкал, Мертве море;
держави та їх столиці: Україна, Німеччина, Франція, Велика Британія, Італія, Росія, Китай, Індія, Японія, Туреччина;
порівнює типи клімату в межах помірного поясу Євразії, висотні пояси в різних гірських системах;
установлює причини різноманітності природи Євразії.
Ціннісний компонент:
висловлює судження щодо господарського оцінювання природних умов країни на прикладі України та країни за вибором; 
оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка;
обґрунтовує судження про зв’язки України з країнами Європи та Азії;
робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ та їх вплив на життя людей

Знаннєвий  компонент:
називає великі  водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства.
Діяльнісний компонент:
характеризує  риси географічного положення Тихого океану;
досліджує виникнення форм рельєфу, течій, островів;
знаходить і показує на картах  різного  масштабу:
течії: Північна та Південна Пасатна, Куросіо, Західних Вітрів, Каліфорнійська, Перуанська, Північнотихоокеанська,  Східноавстралійська;
острови: Нова Зеландія, Нова Гвінея, Гавайські, Маріанські,
порівнює властивості водних мас різних частин Тихого океану.
Ціннісний компонент:
обґрунтовує зв'язок клімату океану з атмосферною циркуляцією та переміщенням течій, своєрідність органічного світу;
оцінює вплив океану на життя і діяльність людей на прибережних територіях;
робить висновок про механізм утворення цунамі та його вплив на життя людей

Знаннєвий  компонент:
називає великі  водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства.
Діяльнісний компонент:
характеризує риси географічного положення Атлантичного океану;
досліджує виникнення форм рельєфу дна, течій, поширення представників органічного світу;
знаходить  і  показує на картах  різного  масштабу:
течії: Гольфстрім, Північноатлантична, Канарська, Лабрадорська, Бразильська, Бенгельська;
острів: Ісландія;
характеризує особливості клімату океану;
порівнює переміщення океанічних течій у північній і південній частинах океану.
Ціннісний компонент:
висловлює судження про проблеми забруднення океану;
оцінює вплив Атлантичного океану на природу материків і життєдіяльність людей

Знаннєвий  компонент:
називає великі  водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства.
Діяльнісний компонент:
характеризує риси географічного положення океану, його природні ресурси;
досліджує виникнення форм рельєфу дна океану, течій, поширення представників органічного світу;
знаходить  і показує на картах  різного  масштабу
течії: Мадагаскарська, Мусонна, Західноавстралійська, Західних вітрів;
порівнює особливості географічного положення Індійського океану з Тихим та Атлантичним океанами;
пояснює вплив океану на природу материків і життєдіяльність людей.
Ціннісний компонент
оцінює наслідки впливу людської діяльності на природу океану

Знаннєвий  компонент:
знає історію освоєння океану;
називає великі  водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства.
Діяльнісний компонент:
характеризує особливості географічного положення океану, особливості поширення крижаного покриву;
досліджує виникнення форм рельєфу дна, поширення представників органічного світу;
пояснює вплив географічного положення океану на клімат.
 Ціннісний компонент:
оцінює можливості використання природних ресурсів океану та наявні екологічні проблеми
 
Знаннєвий  компонент:
Знає і розуміє види природних багатств материків та океанів.
Діяльнісний компонент:
пояснює зміни природних комплексів під впливом людської діяльності та виникнення  антропогенних ландшафтів.
Ціннісний компонент
обґрунтовує зміни природних  умов  внаслідок інтенсивного природокористування;
оцінює наслідки використання людиною природних багатств материків і океанів;
дає господарську оцінку природним ресурсам
  


Тнма. Ландшафти України  8 кл.


Знаннєвий компонент:
називає кількість населення світу та в Україні; найбільші країни за кількістю населення;
розуміє поняття «природний рух населення», «природній приріст населення», «демографічний вибух», «демографічна криза», «демографічна політика», «еміграція», «імміграція»;
пояснює демографічну ситуацію, що склалася в різних регіонах України.
Діяльнісний компонент:
визначає показники  народжуваності, смертності, природного й механічного руху, частки жінок і чоловіків, окремих вікових груп у  структурі населення країни (регіону);
показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю населення, природним приростом, країни з найбільш численною українською діаспорою;
знаходить інформацію з різних джерел, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей;
аналізує статево-вікові піраміди України та країн світу (на вибір);
характеризує демографічні показники населення країни за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів, механічний рух населення в Україні.
Ціннісний компонент:
оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу;
усвідомлює необхідність  дотримання здорового способу життя


Знаннєвий компонент:
Називає середній показник  густоти населення в Україні та визначає  найбільш (найменш) густозаселені  країни  світу;
розуміє поняття «урбанізація», «субурбанізація», «агломерація», «мегалополіс», «мегаполіс».
Діяльнісний компонент:
визначає показники урбанізованості території;
показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою густотою населення та  рівнем урбанізації,  найбільші агломерації, світові міста, найбільші міста в Україні;
знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує особливості розселення населення в світі й окремих країнах, Україні та окремих її областях;
розрізняє міські і сільські населені пункти, типи міст за людністю і функціями, місто, агломерація, мегаполіс й мегалополіс, темп і рівень урбанізації;
порівнює рівень і темпи урбанізації в Україні і світі.
Ціннісний компонент:
оцінює важливість знань про особливості розселення населення;
усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією;
оцінює і пояснює вплив природних, демографічних і соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення



Знаннєвий компонент:
називає найпоширеніші мовні сім'ї;
розуміє поняття  «раса», «нація», «етнос», «народ», «мовна сім’я».
Діяльнісний компонент:
характеризує національний склад населення України за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів;
порівнює етнічний склад населення регіонів України;
показує на карті і називає однонаціональні й багатонаціональні країни, райони розселення національних меншин в Україні;
знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує етнічний склад населення України й окремих країн.
Ціннісний компонент:
усвідомлює  важливість толерантного ставлення до представників інших рас, національностей.



Знаннєвий компонент:
називає світові релігії;
розуміє поняття  «світова релігія»;
Діяльнісний компонент:
показує на карті і називає  регіони домінування світових релігій;
знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує релігійний склад населення світу, окремих країн, України та її областей;
характеризує найпоширеніші релігійні конфесії в Україні.
Ціннісний компонент:
оцінює важливість толерантного ставлення до представників інших релігійних громад


Знаннєвий компонент:
називає кількість трудових ресурсів в Україні;
розуміє поняття «трудові ресурси», «економічно активне населення»,
«зайнятість населення»;
пояснює причини безробіття.
Діяльнісний компонент:
визначає показники  безробіття;
показує на карті і називає області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю трудових ресурсів;
знаходить у різних джерелах інформацію про проблеми зайнятості населення світу, окремих країн, України та її областей;
характеризує кількість і якість трудових ресурсів окремих країн та України;
порівнює  структуру  зайнятості  населення в окремих країнах і Україні.
Ціннісний компонент:
усвідомлює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення  для  соціально-економічного  розвитку  країни






  Географія 9 кл. Тема . Харчова  промисловість
Знаннєвий компонент:
називає складові харчової промисловості;
наводить приклади традиційних виробництв харчових продуктів різних країн світу;   
розуміє вплив спеціалізації сільського господарства, споживчого чинника та ТНК на розвиток харчової промисловості;
пояснює розміщення в Україні підприємств харчової промисловості у малих містах, селищах міського типу і великих селах;
знає права споживача на якісні товари і послуги.
Діяльнісний компонент:
показує на карті найбільші центри виробництва харчових продуктів і напоїв в Україні;
характеризує особливості виробництва окремих видів продукції харчової промисловості;
аналізує карту харчової промисловості України.
Ціннісний компонент:
оцінює місце України на світовому та європейському ринках продовольства;
надає перевагу продуктам  харчування українського виробництва над іншими під час планування покупок для родини







Історія  6 клас
 Тема . АНТИЧНА ЦИВІЛІЗАЦІЯ

Результати навчально-пізнавальної діяльності
Знаю:
      часову послідовність Мінойської, Ахейської (палацових), грецької античної (полісної) цивілізацій;
      хронологічні межі існування на території України грецьких поселень (полісів);
      часову послідовність панування у степах Північного Причорномор’я кіммерійців, скіфів, сарматів, готів, гунів;
      хронологічні межі існування Римської республіки та Римської імперії;
      час зародження й утвердження християнства, визнання християнства державною релігією Римської імперії, поділу Римської імперії на Західну та Східну (Візантію);
      пам’ятки культури Давньої Греції, Скіфії й Риму (Афінський акрополь, пектораль із кургану Товста Могила, маяк Александрії, Колізей у Римі, Венера Мілоська та ін.);
      час формування давніх слов’ян і напрямки їх розселення з історичної прабатьківщини;
      самоназви і пам’ятки культури давніх слов’ян.
Розумію:
      ідейну близькість давньогрецької, елліністичної й давньоримської культур;
      особливості античної демократії, зміст прав і обов’язків громадян Афін і Риму, безправ’я рабів;
      причини піднесення й занепаду грецьких полісів (Афін, Спарти), Великої Скіфії та Римської держави;
      передумови Великої грецької колонізації та Великого переселення народів;
      внесок античної цивілізації в історію людства, зв’язок античної цивілізації зі спільнотами на українських теренах;
      виникнення передумов для державності в давніх слов’ян як результат розселення, господарського (землеробство) і культурного розвитку;
      історичне значення християнства;
      поняття «еллінізм», «поліс», «громадянин», «демос», «аристократія», «тиранія», «демократія», «пантеон богів», «республіка», «імперія», «патриції», «плебеї», «сенат», «диктатор», «вето», «легіон», «провінція», «гладіатор», «експансія», «курган», «прабатьківщина слов’ян», «розселення слов’ян».
Умію:
      охарактеризувати й зіставити суспільний устрій та повсякденне життя Афін і Спарти, становище патриціїв і плебеїв;
      охарактеризувати суспільний устрій Римської держави часів принципату Октавіана Августа, повсякденне життя мешканців античних полісів Північного Причорномор’я, діяльність Перикла, Александра Македонського, Юлія Цезаря та Октавіана Августа (на вибір учителя);
      визначити причини зміни у ставленні Римської держави та суспільства до християнської церкви;
      пояснити, як у добу античності соціальне становище особи впливало на її повсякденне життя;
      охарактеризувати спосіб життя (суспільну організацію, господарські заняття, духовний світ) давніх слов’ян;
      визначити причини розселення давніх слов’ян поза межі території історичної прабатьківщини;
      показати на карті історико-географічні об’єкти античної цивілізації (античні міста, держави, напрямки Великої грецької колонізації, Східного походу Александра Македонського, Великого переселення народів та ін.).







Історія   України   7 клас 

Тема .РУСЬКІ УДІЛЬНІ КНЯЗІВСТВА У СКЛАДІ СУСІДНІХ ДЕРЖАВ. КРИМСЬКЕ ХАНСТВО

Знаю:
      час входження українських земель до складу різних держав, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії, дату Кревської унії;
      територію русько-українських земель у складі різних держав.
Розумію:
      інкорпорацію (включення) руських князівств до складу сусідніх держав як обмеження владних повноважень місцевих правителів;
      наслідки ліквідації удільних князівств для українського суспільства;
      причини утворення незалежного Кримського ханства і встановлення над ним протекторату Османської імперії;
      роль у житті давньоукраїнського суспільства різних соціальних верств і етнічних груп;
      європейський характер культури русько-українського суспільства княжої доби;
      поняття «унія», «шляхта», «магнат», «султан», «магдебурзьке право».
Умію:
      розташувати в хронологічній послідовності відомості про входження руських князівств до складу сусідніх держав, опір руських князів політиці централізації, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії;
      показати на карті територію українських удільних князівств у складі сусідніх держав; територію Кримського ханства; місця подій, що визначали процес інкорпорації князівств південно-західної Русі в XІV–XV ст. до складу сусідніх держав;
      визначити особливості господарського і культурного розвитку, зокрема розвитку міст на магдебурзькому праві; організації суспільства та влади в українських князівствах, що входили до складу Литовсько-Руської держави / Королівства Польського;
      охарактеризувати господарство, політичний устрій та культуру Кримського ханства, повсякденне життя його населення (знаті й простолюдинів / кочовиків і осілого люду);
      визначити причини та наслідки Кревської унії для української спільноти;
укласти історичний портрет русько-українського діяча XIV–XV ст.


8         клас  Тема  . УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ в 20–90-х роках ХVІІІ ст.(  11 год.)

Знаю:
      хронологічні межі існування Нової Січі;
      період розгортання гайдамацького й опришківського рухів;
      дати остаточної ліквідації гетьманства, козацького устрою і відновлення кріпосництва в Слобідській та Лівобережній Україні, включення Галичини до складу Австрійської монархії та Правобережжя і Волині до складу Російської імперії.
Розумію:
      причини втрати українцями державності;
      внесок Києво-Могилянської академії в розвиток освіти;
      поняття «паланка», «гайдамаки», «Коліївщина», «опришки», «козацькі літописи».
Умію:
      розташувати в хронологічній послідовності події, що засвідчують наступ на українську державність з боку Російської імперії;
      показати на карті території утворень, що зберігали ознаки української державності (Гетьманщини, Нової Січі, Слобідської України), українські землі, які потрапили до складу Російської імперії та Австрійської монархії внаслідок російсько-турецьких воєн, поділів Речі Посполитої, ліквідації Кримського ханства; райони розгортання гайдамацького та опришківського рухів;
      охарактеризувати політику Російської й Австрійської імперій щодо українських земель;
      встановити причини і наслідки скасування гетьманства, ліквідації Запорозької Січі, приєднання Правобережжя, Поділля, Волині та Кримського ханства до Росії, гайдамацького руху на Правобережжі, опришківського руху на Підкарпатті;
      обґрунтувати власні судження про діяльність козацьких гетьманів і кошових отаманів, ватажків селянських виступів, діячів культури ХVІІІ ст.;
      визначити особливості розвитку культури періоду козацького бароко.


       


 8 клас Всесвітня історія  Тема .ОСМАНСЬКА ІМПЕРІЯ. ДЕРЖАВИ СХІДНОЇ ЄВРОПИ в ХVІІ–ХVІІІ ст.(

Знаю:
      дати облоги Відня та проголошення Московського царства Російською імперією, хронологічні межі Північної війни.
Розумію:
      період XVI–XVIIІ ст. як епоху воєн за переділ Європи і світу;
      причини економічного занепаду та затяжної політичної кризи в Речі Посполитій (друга половина XVII – XVIIІ ст);
      поняття «опричнина», «Смутний час», «церковний розкол», «Земський собор», «самодержавство (абсолютизм)».
Умію:
      розташувати в хронологічній послідовності відомості про османську експансію в Центральній та Східній Європі, її зупинення (облоги Чигирина 1678 р. і Відня 1683 р.), шведську експансію в Центральній Європі, російську експансію у Східній Європі;
      простежити на основі карти територіальні зміни, яких зазнали в XVI–XVIIІ ст. Османська імперія, Річ Посполита і Російська держава (Московське царство, Російська імперія);
      охарактеризувати внутрішню й зовнішню політику Речі Посполитої в другій половині XVII–XVIIІ ст.;
      обґрунтувати власні судження про політику Сулеймана Пишного, Івана IV Грозного, Олексія Михайловича, Петра I;
визначити причини і наслідки: османських завоювань в Європі, кризи в Речі Посполитій (друга половина XVII–XVIIІ ст.), російської експансії у Східній Європі, Північної війни, реформ Петра І.

 9 клас  Всесвітня історія    Тема .МІЖНАРОДНІ ВІДНОСИНИ (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.)
Результати навчально-пізнавальної діяльності
Зміст навчально-пізнавальної діяльності



Знаю:
      показати на карті країни Троїстого союзу й Антанти, колоніальні володіння і сфери впливу великих держав (метрополій);
      охарактеризувати основні тенденції міжнародних відносин у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст.;
      пояснити причини міжнародних криз і збройних конфліктів початку ХХ ст., створення військово-політичних блоків;
      визначити наслідки боротьби європейських держав, США та Японії за перерозподіл світу; час створення Троїстого союзу і Антанти.
Розумію:
      поняття «геополітика», «військово-політичний союз», «мілітаризація», «метрополія».
Умію:
       
     пояснити місце України в геополітичних стратегіях Російської, Німецької, Австро-Угорської імперій на зламі ХІХ–ХХ ст..
Міжнародні відносини наприкінці ХІХ ст. Утворення військово-політичних блоків – Троїстий союз і Антанта.
Початок боротьби за переділ колоніального світу.

 Міжнародні кризи та збройні конфлікти на початку ХІХ ст. Україна в геополітичних планах Російської, Німецької, Австро-Угорської імперій на зламі ХІХ–ХХ ст.

Практична  робота  простежити (за доступними історичними джерелами) динаміку міжнародних відносин у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст.



1






1

28






29


 9 кл  історія україни    Тема  УКРАЇНА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ ПЕРЕД ВИКЛИКАМИ МОДЕРНІЗАЦІЇ
Знаю:
      дати створення основних українських політичних партій, подій російської революції 1905–1907 рр. (значущих для України), впровадження загального виборчого права в Австро-Угорській імперії, створення українських національно-культурних і військово-спортивних організацій, період проведення аграрної реформи Петра Столипіна.
Розумію:
      тенденції й протиріччя соціально-економічного розвитку України початку ХХ ст., індустріальної модернізації, аграрної реформи Петра Столипіна, модернізації суспільно-політичного життя в Наддніпрянщині;
      вплив російської революції 1905–1907 рр. на активізацію українського руху в Російській імперії;
      значення австрійського конституційно-парламентського устрою для розвитку українського руху;
      поняття «страйк», «народне віче», «монополізація економіки», «кооперативний рух», «політизація національного руху», «ксенофобія».
Умію:
      показати на карті українські території на початку ХХ ст., місця діяльності суспільно-політичних, національно-культурних організацій;
      охарактеризувати й проаналізувати особливості соціально-економічного розвитку українських земель, діяльність українських політичних партій та інших національних організацій, український національний рух у період російської революції 1905–1907 рр., боротьбу українців за реформу виборчої системи в Австро-Угорщині;
      пояснити причини і наслідки посилення тиску російської влади на український національний рух у 1907–1914 рр., результати діяльності українських парламентських громад у Державних думах;
      визначити передумови розвитку українського кооперативного руху і трудової еміграції селянства;
обґрунтувати судження про історичне значення діяльності Євгена Чикаленка, Михайла Грушевського, Миколи Міхновського, Костя Левицького, Євгена Олесницького.



  Правознавство   9 клас   . Тема  .Неповнолітні як суб’єкти цивільних, сімейних, трудових, адміністративних І кримінальних правовідносин

Учень/учениця:
пояснює та застосовує поняття «цивільна правоздатність», «цивільна дієздатність», «сім’я», «шлюб», «адміністративне правопорушення», «злочин», «кримінальний проступок»;
характеризує обсяг цивільної правосуб’єктності неповнолітніх осіб, права неповнолітніх як власників, права споживачів, права й обов’язки батьків і дітей, робочий час і час відпочинку неповнолітніх, адміністративну та кримінальну відповідальність неповнолітніх;
наводить приклади державних органів з охорони права дітей, адміністративних правопорушень і злочинів, адміністративних стягнень і кримінальних покарань;
описує шляхи влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування,  особливості розірвання трудового договору з неповнолітніми;
аналізує окремі статті відповідних нормативно-правових актів;
розв’язує правові ситуації з використанням знань і положень цивільного, сімейного, трудового, адміністративного, кримінального законодавства України щодо неповнолітніх;
вчиняє власні дії відповідно до норм права в різних видах правовідносин;
висловлює судження щодо взаємних прав і обов’язків батьків та дітей; охорони праці неповнолітніх; особливостей адміністративної та кримінальної відповідальності неповнолітніх.


 Історія. Критерії оцінювання навчальних досягнень
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ІСТОРІЇ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінюванні навчальних досягнень з історії враховується:
·         рівень оволодіння історичними знаннями; знання хронологічних меж періодів, найважливіших історичних подій і процесів; визначення характерних суттєвих рис історичних явищ і подій;
·         рівень умінь групування (класифікації) фактів за вказаною ознакою, розкриття причинно-наслідкових зв'язків між подіями;
·         рівень оволодіння практичними вміннями й навичками роботи з історичними джерелами; обґрунтування власного ставлення учня до історичної події, явища, діяча.
Усі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.
Рівні навчальних досягнень
Бали
Критерії навчальних досягнень учнів

І. Початковий
1
Учень (учениця) називає одну-дві події, дати, історичні постаті чи історико-географічні об'єкти
2
Учень (учениця) називає декілька подій, дат, історичних постатей або історико-географічних об'єктів; вибирає правильний варіант відповіді на рівні «так-ні»; має загальне уявлення про лічбу часу в історії
3
Учень (учениця) двома-трьома простими реченнями розповісти про історичну подію чи постать; упізнати її за описом; співвіднести рік зі століттям, століття - з тисячоліттям; має загальне уявлення про історичну карту

ІІ. Середній
4
Учень (учениця) репродуктивно відтворює невелику частину навчального матеріалу теми, пояснюючи історичні терміни, подані в тексті підручника, називаючи одну-дві основні дати; показуючи на карті історико-географічний об'єкт
5
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює основний зміст навчальної теми, визначати окремі ознаки історичних понять, називати основні дати; показувати на історичній карті основні місця подій
6
Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний матеріал теми, давати стислу характеристику історичній постаті, установлювати послідовність подій; користуватись за допомогою вчителя наочними та текстовими джерелами історичної інформації

ІІІ. Достатній
7
Учень (учениця) послідовно й логічно відтворює навчальний матеріал теми, виявляє розуміння історичної термінології, характеризує події (причини, наслідки, значення), виокремлює деякі ознаки явищ і процесів; «читає» історичні карти з допомогою їх легенди; використовує історичні документи як джерело знань
8
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і використовує знання за аналогією, дає правильне визначення історичних понять, аналізує описані історичні факти, порівнює однорідні історичні явища, визначає причинно-наслідкові зв'язки між ними, встановлює синхронність подій у межах теми; дає словесний опис історичних об'єктів, використовуючи легенду карти
9
Учень (учениця) оперує навчальним матеріалом, узагальнює окремі факти та формулює нескладні висновки, обґрунтовуючи їх конкретними фактами; дає порівняльну характеристику історичних явищ, самостійно встановлює причинно-наслідкові зв'язки; синхронізує події в межах курсу, аналізує зміст історичної карти

ІV. Високий
10
Учень (учениця) використовує набуті знання для вирішення нової навчальної проблеми; виявляє розуміння історичних процесів; робить аргументовані висновки, спираючись на широку джерельну базу; рецензує відповіді учнів; співставляє й систематизує дані історичних карт; синхронізує події вітчизняної та всесвітньої історії
11
Учень (учениця) володіє глибокими знаннями, може вільно та аргументовано висловлювати власні судження, співвідносити історичні процеси з періодом на основі наукової періодизації історії
12
Учень (учениця) системно володіє навчальним матеріалом; самостійно характеризує історичні явища, виявляє особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему й визначити шляхи її розв'язання; користується джерелами інформації, аналізує та узагальнює її



Немає коментарів:

Дописати коментар